Isnin, Jun 20, 2011

h i j r a h s e j u t a h i k m a h


Alhamdulillah wa syukurillah...hati yang kosong terubat sedikit dengan program KBM di SKM St John bersama team KBM KL. Jazakallah atas peluang yang diberi.

Semenjak berhijrah ke Selangor ni...hati ini selalu kosong, tak sama seperti di Johor...rindu sangat dengan suasana yang sibuk dengan kerja dakwah. Mungkin Allah nak beri kerehatan minda dan tenaga sedikit dan berikan peluang kepada diri ini untuk buat sesuatu untuk diri sendiri agaknya...mmm, memang pun diri ini sedang sibuk mengurus diri untuk kehidupan yang lebih baik di masa depan [belajar, kerjaya dan keluarga]. Sungguh, Allah jua sebaik pemberi hikmah dan pengatur hidup hambaNya.

Walaupun program kali ini tak berkesempatan nak berjumpa dengan akhawat lain tapi manisnya ukhuwah dan kerinduan pada kemanisan iman itu terasa cukup indah. Kadang-kadang selalu berKBM buat hatiku kering dan sukar menitiskan airmata walau hati ini tersentuh dengan setiap cetusan-cetusan hidayah. Bilamana Allah mengatur diri ini meniggalkan sementara KBM dan kerja dakwah yang lain, dengan mudah airmata dan hati ini tersentuh begitu dalam bila 'disentuh' cinta Ilahi, MasyaAllah, sangat kusyukuri!!!


Allah memang sebaik-baik dan sehebat-hebat pengatur kehidupan terbaik manusia. Kadang kelihatan aturan Allah itu tidak sepertimana yang kita ingini dan kadang terasa sukar untuk kita terima dan serasikan dalam diri tetapi hanya insan yang mampu berfikir dan bersikap rasional sahaja yang mampu menterjemahkan takdir Allah kepada kehidupan yang lebih baik. Percayalah, fikiran yang positif, bersangka baik dengan Allah bisa menenangkan hati yang gelisah dan gundah gulana.


Bait ayat cinta Allah dari Surah Al-Baqarah ayat 216 ini sentiasa mendidik hatiku...

وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئاً وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئاً وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ
...boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh jadi (pula) kamu me-nyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu; Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui.

Masih kuingat saat sebulan dua mula berhijrah disini. Hati ini sentiasa menangis, merindu...jeritan dihati tiada siapa yang bisa mendengar. Diri ini sentiasa rasa dihukum oleh Allah oleh takdirNya, "kenapa, kenapa, kenapa" sering bermain diminda. Jzkk buat insan-insan yang menjadi pendengar dan penasihat setia. Satu sms yang paling kuingat..."jgn sedih2, x best la..." buat aku tersenyum selalu atas sikap pedulinya, jzkk! Tak lupa email yang cukup menyentuh hati, penuh dengan nasihat, kata-kata sokongan...masyaAllah, bila kubaca lagi air mata ini tetap ingin menitis, jzkk juga buat pengirimnya.

Alhamdulillah, kini aku seronok dengan aturan hidup Allah ini. Walaupun letih dan penat bermusafir ke Terengganu berkali-kali untuk kursus tetapi indahnya Islam itu sentiasa dirasai tidak kira sama ada ketika bersama kawan-kawan sekuliah mahupun bersama keluarga IKRAM di Terengganu. Walaupun jauh dari teman-teman seperjuangan di Johor...indahnya berkerja dalam dakwah dapat juga kukecapi bersama keluarga KBM KL dan IKRAM Sepang disini. Walaupun jauh dari keluarga tersayang, aku masih bisa mencari sekelumit kasih keluarga dari saudara mara disini, malah mungkin Allah aturkan diri ini untuk menyesuaikan diri dahulu sebelum membina keluarga sendiri disini? mungkin...

Terima kasih Allah atas segalanya! keampunan kupohon dari hamba yang lemah ini, hamba yang sering mengeluh dengan kurniaanNya, yang acapkali lari menjauh dariMu...Ya Allah, kekalkan aku dibawah naungan cinta dan kasihMu, istiqamahkan hati ini untuk terus berjuang di jalanMu, jangan kau pesongkan hati ini walau sedikit pun dari landasanMu, kurniakan aku hati yang cekal dan tabah, minda yang positif, jasad yang sihat, masa yang bermanfaat. Moga-moga kehidupanku lebih baik dengan cinta luar biasaMu Ya Allah...

Moga hati ini terisi dengan cinta dan kasihMu, ku tak ingin sendiri lagi...

Tiada ulasan: