Isnin, Julai 21, 2008

'ibrah disebalik kejadian...

Akhir-akhir ini aku selalu berfikir...

berfikir dengan segala apa yang telah berlaku pada diriku...

Setelah tamat belajar aku review semula perancangan hidup aku...memang agak kecelaruan rasanya bila tamat peperiksaan akhir tempoh hari...handphone hilang, aduh, sakitnya hati!!! bila difikir balik, biarlah bukan rezeki aku...

Lepas tu nak keje plak...bila dapat offer dari KLIA mmg seronok rasanya tapi mak ayah pulak yang keberatan...takperlah aku turutkan jua hasrat mak ayah yang tersirat tu...

Aku rasa selama aku di USIM mmg aku ni tahap teruk jugak dengan xtvt2 dakwah n tarbiyah ni...ntah apa nak jadi pun tak tau la...semuanya emosi dan nafsu, kesronokan duniawi...

Selama ni rumah pun banyak jugak kehendak mak ayah yang aku terpaksa ikut, entah la aku ni...sebenarnya ada jugak rasa rimas tu, yerlah bila aku menjauh dari rumah sekejap pun mereka dah tertanya-tanya bila aku nak balik...urgh, tak best nya!!!

tapi.....tu semua ada hikmahnya...biarlah aku je tau...

Cinta, ha..siapa pun takkan terlepas dibelenggu dengan perkara macam ni...aku??? pernah juga tergelincir dari landasan tapi sempat brek dan kembali ke landasan semula. Untuk setakat ini biarlah aku mencari ruang untuk diri sendiri. Untuk seseorang disana...teruskan apa yang ingin dicapai, carilah ruang untuk diri sendiri juga. Kalau ada jodoh, dah sampai masa...we'll see...

Hal family pun banyak tak terlepas dari mempengaruhi hidup ni. Adik-adik yang ramai memang seronok satu ketika dulu tapi kini...tetap seronok, seronok dengan macam-macam karenah dan of course setiap orang dari mereka punya masalah. Kadang-kadang sakit kepala bila difikirkan tapi itulah adik2 ku...moga-moga setiap mereka dapat tabah mengharung setiap cabaran dalam mematangkan diri menjadi insan berguna terutama kepada mama dan abah, amin...

Hal-hal lain macam xtvt sosial aku, hmm...memang banyak malah memang selalu menyesakkan otak. Tapi tulah....bila kita enjoy, tak ada apa yang mustahil...

Apa saja yang aku buat sekarang ni memang selalu dirasionalkan...aku takut juga nak buat keputusan dalam hidup, takut dipengaruhi emosi, tu sebab aku selalu berfikir secara rasional dan cuba menimbang baik,buruk sesuatu keputusan, aku rasa itu lebih baik...

Bila ditengok balik pada diri sendiri, aduh, memang workaholic betul aku ni tapi....aku teringat seorang kawan baik aku yang pernah bagitau...

"takyah la berubah, sekarang pun okay..."
"u memang selalu buat keputusan sendiri tapi setiap keputusan tu slalunya betul"

ha,ha,ha...betul ke ni??? entah la...kawan itu cermin diri, kan???

~think rationally~
~live ur life to the fullest~

Tiada ulasan: