Jumaat, Julai 22, 2011

minggu-minggu aktiviti fizikal

Alhamdulillah atas kurniaan masa dan kesihatan. Selepas offline seminggu kembali semula ke sekolah. Hmm, dek kerana suara tersimpan untuk seminggu, tak menjerit-jerit dengan budak tetiba bila masuk kelas isnin pagi tu waduh terus serak suara dan sakit tekak setelah suara digunakan semaksimum mungkin.

Alhamdulillah, BIG berjalan lancar, sangat banyak aktiviti fizikal dan harapnya orang lain jangan terkejut andai melihat diriku rilek je dengan semua aktiviti fizikal tu semua. Aku memang lasak, sedari kecil memang sentiasa disajikan dengan aktiviti lasak sampai memang suka aktiviti lasak. Bagi la panjat gunung ke, berlari ke, main air ke, angkat barang ke, aku balun je semua. Lagi satu mungkin diri ini sentiasa dilatih berdikari jadi bagi la apa saja cabaran pun, aku akan cabar diri sendiri untuk buat juga sama ada reti ke tidak. Seronok sangat sepanjang trekking walaupun perjalanan jauh, turun naik curam tapi 'the adventure was damn thrill'. Banyak jgk pacat tapi satu pun aku tak kena, mekacih pacat kerana tak pilih aku jadi mangsa ko. Bab tolong orang sakit bagi je la kat aku, muka orang jalan belakang je aku ni tapi seriously memang perjalanan tu sangat menguji bagi orang-orang yang tak kuat fizikal so tak heran la kalau ada yang sakit sepanjang jalan. Tang main air pun syok habis, mana tidaknya, dok berendam dalam air dari awal sampai la jurulatih panggil naik. Tasik tu memang dalam habis! merasa la berendam buat balas dendam tak merasa mandi sungai hari sebelumnya. Kayak pun syok jugak tapi tang pertandingan la best, ha, baru terserlah ke'tidak terer'an budak lelaki main kayak, hahaha! Opps, ada juga yang hebat, siap naik 2 round, mekacih...jangan jeles buat peminat 'Alim AQ sebab aku naik kayak dengan ustaz ni, hehehe, dok terer mana tapi bolehla buat lawan pedang atas kayak [kelentang-kelentung pedal dibuatnya], jzkk 'alim. Memang terasa teruji fizikal sebab dah lama tak ber'camping' ni.

Balik je sekolah sambung plak berjemur di padang tiap-tiap hari dengan sukantara dan latihan rumah sukan. mmm, cukupla sekilo berat turun untuk dua minggu.

Seronok sebenarnya keluarkan peluh ni, bagi aku mandi peluh tiap-tiap hari pun xpe. Rindu nak berjoging sebenarnya, kalau kat johor dapatla berjoging pagi-pagi weekend kat tasik, mmm, susah nak buat kt sini sebab takde kawan, nk g sorang tak berani sangat, almaklum tak biasa dengan suasana kat KL ni.

Sape kata perempuan ni tercipta untuk menjadi lemah lembut saja? takde makne nyer...dah kalau lelaki zaman sekarang lebih banyak hampeh, baik orang perempuan jadi 'independant', tak perlu nak mengharap sangat. Nak kata tak mengharap sangat tak boleh jugak, lelaki tetap lelaki, tercipta sebagai pelindung wanita. Cumanya wanita perlu ada sedikit kekuatan fizikal supaya tak mudah ditindas orang lain dan tidak dipandang rendah. Lagi satu aku nak menafikan persepsi orang yang sentiasa melihat insan bergelar 'ustazah' ni tempatnya di dewan kuliah dan kelas sahaja. Kami tetap manusia biasa dan berhak memilih cara hidup kami asalkan tidak menyalahi syara'.

Aktiviti fizikal ni bukan hanya untuk lelaki saja, wanita pun perlu disamping untuk tujuan kesihatan. Berpeluh tu kan satu proses membuang toksin dalam badan so tak salah dilasakkan badan kurniaan Allah ni. Semoga aku terus istiqamah menjaga kesihatan tubuh badan anugerah Allah ini, Terima kasih Allah!

Tiada ulasan: