Sabtu, Ogos 16, 2008

Bebanan kerja satu perjuangan

Sepanjang minggu ni terasa malas sangat...adakah kerana terbeban dengan kerja???

Memang baru-baru ni dilantik sebagai seseorag yang penting tapi harapnya jawatan itu akan lebih menyemarakkan semangat dalam dakwah. Terdetik di hati kenapa aku yang dipilih? Aku sendiri tak pernah bertanya tapi aku tetap bersyukur kerana diberi kepercayaan malah aku kira ini sebagai satu hikmah yang positif.

Memang kadang terbeban dengan kerja-kerja tapi alhamdulillah aku masih bertahan. Pernah aku ditanya bagaimana aku menangani hidupku yang penuh dengan kerja dan tanggungjawab malah bila dilihat pada fizikalku orang mengatakan aku lebih muda dari umurku,he,he,he...

Aku percaya setiap tanggungjawab yang diberikan adalah mengikut kemampuan diri sendiri dan aku pasti aku mampu lakukan. Apa yang sering aku lakukan adalah minat terhadap kerja yang dibuat walaupun mungkin ada sekelumit rasa kurang senang dengan kerja tersebut. Bila adanya minat insyaAllah, barulah datangnya keseronokan dan kegembiraan, macam satu nikmat pula dalam bekerja. Have fun with all the work!!!

Terkadang tak semua kerja dapat diselesaikan dengan mudah. Kadang-kadang kaki tersadung, terseliuh, luka di sana-sini, berdarah, tercalar pasti kan terasa. Itulah manisnya perjuangan!!! Kadang aku rasa malas, lemah, tak suka tapi dilawan juga rasa-rasa itu. Yakinlah setiap ujian itu tanda kasihnya Allah pada hambaNya. Yang pasti andai kita menolong di jalan Allah, pasti Allah kan menolong kita pula. Selangkah kita mendekati Allah, seribu langkah Allah akan mendekati kita.

Aku berharap agar aku terus isiqamah di jalan Allah walau apa jua keadaan dan dugaan, ditetapkan hati sentiasa menuntun jalan dakwah, dikuatkan semangat mengharung segala dugaan, diteguhkan iiman agar aku juga mampu mengajak yang lain untuk bersamaMu...amin.

Tiada ulasan: