Sabtu, Oktober 03, 2009

Selepas raya

Hari-hari di sekolah dengan anak murid masih lagi meriah dengan mood hari raya. Soalan yang selalu kedengaran pastinya, "Cikgu, nak duit raya...". Alahai, sayang ooi...ampun maaf dipinta, nak duit raya datang umah la ye lagipun cikgumu ini masih lagi pokai dek gaji belum dapat lagi, insyaAllah bulan Oktober baru dapat untuk 3 bulan gaji, weee...AKU KAYO!!! Hmm, kaya pun kejap je, bayar sana sini habis jugak duit tu.

Sempat juga berpuasa sunat syawal 3 hari je minggu ni, insyaAllah minggu akan datang sambung lagi dan kemudian baru sambung ganti puasa.

Jamuan raya macam biasalah mesti ada punya di sekolah. Hari Jumaat pihak pentadbiran sekolah buat jamuan dengan hidangan soto, nasi beriyani dan roti jala termasuklah kuih raya. Biasa je la...(ceh, macam iklan dalam tv plak). Maksud biasa tu maknanya tak meriah sangat tapi tak juga tak meriah, sambutan yang cukup sederhana tapi puas.

Pagi tadi selepas Latihan Dalam Kumpulan (LDP) dengan semua guru kami buat lagi sambutan hari raya tapi kali ni anjuran guru-guru. Lauknya, masyaAllah, banyak sangat! Chapati, nasi impit, mee hoon goreng, rendang, kuah kacang, kari ayam, kuih-kuih, dan banyak lagi.

Alhamdulillah...dalam kesibukan beraya ni kerja-kerja mesti jalan jugak...tak kiralah kerja sebagai guru, sebagai da'i, sebagai seseorang dalam jemaah, fuh, penat rasanya bila mengenangkan pelbagai komitmen dan tanggungjawab yang masih belum tertunai. Lepas kursus tadi pun banyak juga nak kena buat modul untuk subjek agama tingkatan 1&2, pergh!!!

Apapun bersyukurlah dengan nikmat nyawa yang masih Allah panjangkan untuk terus berkhidmat sebagai khalifah Allah, amin...

2 ulasan:

+akufobia+ berkata...

oo.da tukar.da kerja sekolah.

wanie berkata...

hohoho...kita tak pyh ganti...tapi liat nak start pose 6!!

ayo...cikgu kayo yo gaji 3 bln...nih nak minta belanja nih...sape nak?cpt angkat tgn...nnt cikgu belanja!